15. juni 2011

Friis shoppingcenter i Aalborg

8. juni havde vi besøg af Mille Toft som fortalte engageret om tilblivelsen af Friis shoppingcenteret i Aalborg midtby. Vi har ikke mange detailhandlende i klubben, så for de fleste var det nok en overraskelse hvilken betydning facade, tilkørselsforhold, oplandets størrelse og demografi har. Når man starter et nyt center må man forsøge at ændre folks vaner og samtidig kæmpe mod de eksisterende konkurrenter.

Det vigtigste er at sammensætte nogle butiksprofiler som tilsammen giver stedet en  tiltrækningskraft. Man skal helst have nogle såkaldte ankerlejere; H&M er en sådan ankerlejer. Det tiltrækker øvrige lejere. Derudover forventer folk, at nogle af kædebutikkerne er til stede, men der skal også være nichebutikker.
Planer for fremtiden: arbejde for at tyngden af city flytter mod øst og at Friis bliver det foretrukne indkøbssted og dermed udgangspunkt for videre shopping, ændre folks indkøbsvaner. Mille er ansat hos det norske firma Steen & Strøm som administrerer og driver centeret for ejeren Danica Ejendomme.
Et spændende foredrag som gav anledning til en del spørgsmål undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar